torsdag den 22. august 2013

Kreativ med de små (Fagtesange)

I dette indlæg "Kreativ med de små", vil jeg komme med et par eksempler på nogle søde fagtesange, du kan synge sammen med dit barn.



Fra zealandcare.dk


Fagtesange er med til at stimulere dit barn på mange vigtige områder: sprogligt, musikalsk, fantasien og motorisk.

Giraffen Gumle:

Giraffen Gumle gik en tur på Afrikas savanne,

der mødte den et næsehorn, der ville danse vals.

Men stakkels Gumle græd og fik rynke i sin pande,

for den ku' ikke danse med sin meget lange hals.

Giraffen Gumle gik en tur på Afrikas savanne,

den græd og græd, fordi den ikke kunne danse vals.

Men så kom der en hungiraf og kyssede dens pande,



 og sagde: "pyt, for jeg vil meget hel're flette hals".


En version af denne sang kan ses her på Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=QSofaUKSJ6o&feature=endscreen



Jens Pedersens ko:

Jens Pedersens ko den har horn,
og ben den kan gå med på jorden.
Og så har den hale, med den sir' det smæk!
Med den jages fluerne væk.
Og ved du hvad også den kan?
Ja den kan gi' mælk i en spand.
Og så kan den stange, og brøle og glo.
Se det var en spændende ko! MUUHH!


En version af denne sang kan ses her på Youtube: 
http://www.youtube.com/watch?v=SdbvlUQZpuw


Sommerfuglen:
Mel.: Lille Lise. Fagter: Kryds hænderne og tommelfingerne og vink så med hænderne.

Sommerfuglen, sommerfuglen
flyver rundet i stuen.
Når den rammer ruden,
får den en på tuden.
Sommerfuglen, sommerfuglen
vil så gerne ud.
Sommerfuglen, sommerfuglen
flyver rundet i stuen.
Når den rammer døren,
si'r den: av for søren!
Sommerfuglen, sommerfuglen
vil så gerne ud.


Jeg banker!

 Jeg banker, jeg banker                                (Fagter: Bank i bordet med knyttet hånd)

 jeg banker på min bil 

 jeg filer, jeg filer                                          (Fagter: Kør håndfladerne mod hindanden)

 jeg filer med min fil

 Jeg maler, jeg maler                                    (Fagter: Lad som om du maler op og ned)

 med rødt og hvidt og blåt

 Så starter jeg motoren og kører nok så flot. Dyt ,båt!



Pruttesangen
Fagter: Rrør de steder der synges om. Til sidst - "prut" på armen.

Her er højre, her er venstre
Her er maven stor og rund
Øverst oppe sidder hovedet,
øre, øjne, næse, mund.
Omme bagpå sidder ryggen,
og hvor ryggen den er slut,
sidder jo min lille numse.
Den kan slå en ordentlig PRUT!



Trolden i æsken:
Fagter: Lad som om du gør det der synges om

Trolden i æsken, trolden i æsken
Hvad laver du?
Vasker du fødder?
Spiser du nødder?
Trolden i æsken kom frem
BØH!

Trolden i æsken, trolden i æsken
Hvad laver du?
Klør det på låret?
Vasker du håret?
Trolden i æsken kom frem
BØH!

Trolden i æsken, trolden i æsken
Hvad laver du?
Vasker du hænder?
Børster du tænder
Trolden i æsken kom frem
BØH!


Go' sanglyst!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tusind tak for din kommentar!